Pristup koji se uvek isplati trgovinskom preduzeću je da se obraća direktno svojim potrošačima, i onda kada ovi nisu u radnji. Ova komunikacija ima dva cilja: da potrošači dolaze češće i da u proseku kupuju više nego do tada. Najpopularniji načini za direktnu komunikaciju sa potrošačima su slanje SMS poruka, i poruka putem elektronske pošte. Da bi ovaj proces imao dobar efekat na vaše poslovanje, potrebne su vam najmanje dve stvari: dobar kompjuterski program kojim ćete brzo i lako slati poruke svojim potrošačima, i dobra baza podataka o potrošačima – takozvana baza potrošača.
Šta je baza potrošača?
Ovim terminom se naziva baza – ili lista podataka o vašim kupcima. Najvažniji podaci na ovakvoj listi su: podaci za identifikaciju potrošača (njegovo ime i prezime) i podaci za komunikaciju sa potrošačem (njegov broj mobilnog telefona i/ili e-mail adresa). Zatim slede podaci koji opisuju potrošača: kao npr njegov pol, godište ili starosna kategorija (starosne kategorije su npr: do 18god., 19-35, 36-65, preko 65), grad u kome živi, i tome slično. I na kraju baza podataka može sadržati i podatke o navikama potrošača (vrstu robe koju kupuje kod vas i frekvenciju kupovine).
Kako se pravi baza potrošača?
Potrošač će se odlučiti da vam da svoje podatke i dozvolu da ga kontaktirate ako od toga ima određenu korist. Zato je najefikasniji način skupljanja podataka o kupcima formiranje tzv loyalty kluba, u kome potrošači, ako se učlane, imaju pravo na određene popuste. Takođe, odličan način je i organizovanje nagradne igre za potrošače. Neke firme nude potrošačima da se prijave na listu za dobijanje obaveštenja o akcijama i popustima, što je takođe dobar, ali po mom mišljenju najmanje efikasan od ovde pomenutih načina.
Kompjuterski programi za masovno slanje poruka
Ovi programi funkcionišu na sledeći način: u njih unesete svoju bazu podataka o potrošačima, u koju kasnije možete dodavati još podataka. Kada želite da pošaljete poruku potrošačima, napišete je u programu, a program je pošalje za vas na sve adrese koje ste zadali. Tako posao slanja hiljada i hiljada poruka bude gotov za par minuta. Slabiji i jednostavniji programi su u stanju da prenesu samo tzv bulk poruke. To znači da šalju jednu istu poruku na sve adrese na spisku. Mana ovih poruka je da su bezlične i da ih zato potrošači slabije prihvataju.
Dobar program za slanje SMS poruka omogućiće da filtrirate svoju bazu potrošača po bilo kom od podataka koje u njoj čuvate; pa ćete moći da jednu poruku namenite npr samo ženama, i to od 19-35 godina, i to kupcima tačno određene grupe proizvoda, itd. Još važnije, trebalo bi da vam omogući da svoje poruke personalizujete, pa da npr poruka za (muškog) potrošača koji se preziva Petrović počinje sa “Poštovani gospodine Petrović…”. Ovako personalizovane i usmerene poruke potrošači mnogo bolje prihvataju.
Najčešća pitanja
Šta napisati: tekst poruke treba prvenstveno da prenese informaciju, ali i da sadrži takozvani poziv na akciju. To bi na primeru izgledalo ovako: “Posetite nas za vikend (poziv na akciju), artikle x,y i z ćemo prodavati sa popustom od 10% (informacija)”.
Koliko često: da li ćete poruke slati na nedeljnoj, dvonedeljnoj ili mesečnoj bazi procenite sami, ali imajte na umu da će potrošači prestati da reaguju pozitivno ako se osete “zatrpani” porukama.
SMS ili e-mail: dobar kompjuterski program bi trebalo da je u stanju da šalje i SMS i e-mail poruke podjednako dobro. Podaci govore da potrošači daleko bolje reaguju na SMS poruke.
Programe za slanje SMS poruka često srećemo kod srednjih i većih preduzeća, gde čine deo većeg arsenala za komunikaciju sa potrošačima. Međutim, zbog svoje efikasnosti i niskih troškova, ovi SMS programi bi mogli da kod manjih firmi i radnji budu i ključno oružje u borbi za kupce i sticanju prednosti nad konkurencijom.
Da li ste već koristili neki softver za slanje SMS poruka? Kakva su vaša iskustva?
Ovaj tekst je objavljen i u magazinu InStore, pod naslovom “I kad kupac nije u radnji”.