20.01.2015

Kako da poslujete kao POSitivna Imperija?

Aleksandar Babić u kategorijama Maloprodaja, Upravljanje preduzećem

Kako ste već i navikli, kroz naše ranije tekstove, volimo da podelimo znanje i preporuke da budete još uspešniji u svom biznisu.

Primer uspešnih trgovaca

Velika imperija poput Rimskog carstva iziskivala je ogromnu svotu novca za održavanje. U isto vreme bila je i pionir u sprovođenju kvalitetne i stabilne trgovine koja ju je i dovela na taj nivo. U kakvu vezu želimo da dovedemo ove dve tvrdnje?

Upravo je trgovina kao proces bila ta koja je unosila najveću svotu novca u čitavu priču i podržavala rast takvog glomaznog državnog aparata. Bili su dovoljno vešti da dođu do rešenja, koja niko do tada nije koristio.

Rimljani su gradili puteve i svetionike, kako bi im trgovina u svakom okruženju i u svim uslovima bila što uspešnija i sigurnija. Koja rešenja u današnje vreme, poučeni njihovim iskustvom, možete primeniti u trgovini? Koji svetionik ili put može današnjem trgovcu pomoći u izgradnji uspešnog biznisa?

Zašto i Vi ne biste Vaše poslovanje organizovali poput imperije?

Postoji mnogo različitih tipova maloprodajnog softvera koji se koriste da pomognu vlasnicima poslova da prate važne informacije i da na osnovu njih donesu kvalitetne odluke. Programi mogu biti oni najjednostavniji – za obradu teksta i tabela, ili neki sofisticirani poput sistema koji automatski unose Vaše artikle i kupce u bazu podataka, kao i za Vašeg inventara sa svakom novom kupovinom. Nivo sofisticiranosti POS softvera u maloprodaji zavisiće od rezultata koje želite da ostvarite tj. od veličine Vašeg biznisa i prirode onoga što prodaje.

Vaše pitanje – Zašto bih ja to koristio?

Odmah ćemo Vam ponuditi i jedini razuman odgovor – da Vaš posao bude još profitabilniji. Zar ne? Čemu je svrha obrade podataka u trgovini i raznih izveštaja ako ne da upotpunite sliku o ostvarenim rezultatima i iskoristite ih za dalji razvoj i povećanje prodaje.

Mali “porodični” biznisi i radnje bi trebale biti u stanju da posluju koristeći makar one jednostavne POS maloprodajne softvere. Oni obično zahtevaju osobu zaduženu da unosi i prati u bazi svoje narudžbine, inventar, i svoje kupce. Zavisno od tipa biznisa kojim upravljate možete imati i neke specifične zahteve (razne analize i izveštaje iz poslovanja) koji bi vam u normalnim okolnostima ili oduzele previše vremena ili jednostavno, ne znate odakle biste pre krenuli. Mala preduzeća se u većini slučajeva i snalaze u radu sa osnovnim programima, ali ako postoje hiljade artikala koje je potrebno pratiti i uz to i jednako veliki broj kupaca – sofisticiraniji softver će Vam biti neophodan.

Smanjenje troškova

Smanjenje troškova je od vitalnog značaja za svaku trgovinu. Trgovinski programi, poput SmartPOS mogu da uštede na troškovima zaliha kroz bolju kontrolu i pametno naručivanje. Na primer:

  1. Pametna popuna. POS sistem može mnogo lakše da Vam uradi procenu onoga što je potrebno da naručite. To znači da se popuna može uraditi u manjim količinama i češće, čime smanjujete nagomilavanje artikala koji se slabo prodaju, kao i da smanjite izloženost Vašeg biznisa riziku.
  2. Poznavanje prodajnih navika. POS sistem prati u stopu sve artikle koji su prodati, i omogućava vlasniku da lako identifikuje trendove i donese najefikasniju poslovnu odluku u skladu sa tim.

Pametne odluke – Brže poslovanje

Veliki lanci trgovina (i ne samo oni) svoj portfolio artikala dele na “odeljenja” i “kategorije”. Na primer, oni imaju odeljenje “ADIDAS”, i kategoriju “PATIKE” u okviru nje. Svrha ovog načina sortiranja je da se prati promet artikala koji se prodaju iznad i ispod očekivanja. Složićete se da Vam ova opcija može uštedeti značajno vremena prilikom analize Vaše prodaje. Zato smo i našim korisnicima stavili na raspolaganje ovu funkciju kroz SmartPOS.

Neki stručnjaci preporučuju da se ne koristi više od 10 odeljenja i 10 kategorije u okviru svakog odeljenja (dakle, ukupno najviše 100 kategorija). U nastavku će Vam biti jasno i zbog čega. Ukoliko se ipak odlučite za više od 100 kategorija, možete očekivati da Vam se u analizi prikažu stavke sa beznačajno malim učešćem u poslovanju – manjim od 1%. Čak i velike kompanije/trgovinski lanci u praksi uspešno organizuju svoj portfolio i nema potrebe da imaju više od 50-60 kategorija.

Bolji uslovi – Veća ušteda

Ne postoji ništa jednostavnije nego reći da se najveća ušteda može ostvariti putem niže nabavne cene. Međutim, u praksi, jedan začarani krug koji čine ponuda, potražnja, nabavna i prodajna cena, čitavu situaciju dodatno komplikuje. Smanjenje troškova proizvoda može povećati Vašu maržu i to na dva načina;

  1. Održavanjem cene artikla i ostvarivanje većeg profita kroz smanjenje troškova nabavke; ili
  2. Korišćenje niže nabavne cene i stvaranje povećanje potražnje kroz nižu maloprodajnu cenu (akcijska ponuda).

Način na koji se POS softver koristi za postizanje nižih troškova je kroz bolje pregovore sa dobavljačima. Na primer, određeni artikli dobavljača mogu se pokazati da su podbacili u Vašim prodajnim objektima, tj. da postoji vrlo ograničena ili nikakva potražnja za njim od strane kupaca. Koristeći SmartPOS softverski sistem za maloprodaju imaćete na uvid detaljni izveštaj takvih artikala koji će Vam biti odličan materijal za pregovore oko novih uslova sa Vašim dobavljačem.

Ukratko, čak i vlasnici malih trgovina će uvideti da su sofisticirani softveri jednostavni za korišćenje i pristupačniji nego ikada, kao i da nude mnoge prednosti koje su pomogle većim prodavnicama da održavaju svoju konkurentnu prednost na tržištu.

Gradite puteve i svetionike u svom biznisu

Rimsko Carstvo je bilo isprepleteno trgovačkim putevima. Dok su njihove morske rute u potpunosti pokrivale Sredozemno i Crno more, uz to su i brojni kopneni putevi pokrivali svaki ćošak te ogromne teritorije. Trgovina je bila pokretač tog masivnog poduhvata koji se konstantno usavršavao tokom hiljadu godina.

Rimljani su uradili ono što su morali da bi putovanja morem bila bezbedna – građenjem svetionika, bezbednih luka i pristaništa. Rimske legije su koristile zemljane puteve da obezbede njene zemljake i osiguraju stabilnu trgovinu kao ključni izvor prihoda Imperije.

A današnji trgovci? Čime se mogu poslužiti i koja rešenja primeniti u svom biznisu? Svoje “svetionike”, “sigurne luke” i “puteve” ka uspehu gradite polako i sigurno. Koristite jednostavna i efikasna rešenja koja će Vam pomoći da izgradite svoju trgovinsku Imperiju, korak po korak. Jedno od rešenja je svakako i SmartPOS maloprodajni softver koji poseduje potrebno znanje i iskustvo.

Poslujte POSitivno!