Vlasnik maloprodajnog preduzeća ili str, odlukom da u svoje poslovanje uvede računare i maloprodajni softver, svakako pravi dobru odluku. Međutim, kao što svi znamo, da bi se ovakva modernizacija izvršila, osim dobre volje (i dobre organizacije unutar preduzeća), potrebno je i ulaganje ne male količine novca.
Naime, radnji koja po prvi put uvodi maloprodajni softver u poslovanje, potrebna je i oprema (hardver) na kojoj će taj softver raditi: računar sa monitorom i operativnim sistemom, i fiskalni printer.
Zabrinuti zbog veličine investicije u hardver, neki od vlasnika radnji često požele da uštede na ceni softvera, i od njih često čujem pitanje koje se, malo uprošćeno svodi na: koliko košta softver koji mi završava sav posao – a šta mogu da dobijem za npr 200 eur? Pa počnimo sa odgovorom na ovo drugo.
„Mali“ maloprodajni program
Na tržištu u našem regionu se mogu naći programi namenjeni maloprodaji po ceni iz prethodnog pasusa (do 200 eur). Zavisno od delatnosti, oni mogu ili ne moraju biti dovoljni da zadovolje potrebe maloprodajnog preduzeća. Naime, za manje str i kioske, singl radnje koje trguju robom koja nema posebnih zahteva u evidenciji (nije garderoba gde artikli imaju i različite veličine i boje, nije tehnička roba koja ima serijske brojeve, isl.), mali program može da ispuni sve osnovne potrebe u poslovanju – i prijem robe, i promene cena, i sve transakcije prodaje (naplatu po različitim sredstvima plaćanja, povraćaje, itd.). Većina tih programa može i da pripremi za štampu dokumenta potrebna za knjigovodstvo.
Kome je namenjen mali maloprodajni program?
Onome ko nema posebnih prohteva, i glavna želja mu je da automatizuje i olakša svoje poslovanje (da uštedi vreme i smanji greške u radu), a nema veliki promet robe ili veliki broj artikala, ovakav tip programa može da predstavlja kompletno rešenje. U poređenju sa vremenom kasa, rada bez softvera i evidencijom „na papiru“, ovo unapređenje je neuporedivo bolje.
Kome mali program nije dovoljan?
Ako imate više od jedne radnje, ili trgujete robom koja ima posebne zahteve u evidenciji (garderoba, obuća, tehnika itd.), ovaj tip programa neće biti zadovoljavajući za vas. Takođe, mali program ne zadovoljava ni menadžera koji je navikao ili želi da svoje poslovne odluke zasniva na što boljim izveštajima o radu. Ove potrebe zadovoljavaju malo složeniji maloprodajni programi (nazovimo ih „veliki“), o kojim će biti više reči u sledećem postu.
Sa malog na veliki
Neki proizvođači velikih i jakih maloprodajnih softvera, da bi privukli kupce i iz sveta str i pojedinačnih radnji, prave tzv „lite“ – lakše verzije svojih programa i nude ih po cenama „malih“ programa. Ovi programi uglavnom zadovoljavaju sve potrebe str i pojedinačnih radnji, a od svoje „velike“ verzije se razlikuju po smanjenom broju izveštaja i naprednih funkcija.
Nije loša ideja kupiti upravo neki ovakav program, ako vam je potreban jednostavan program u ovom trenutku, ali želite i mogućnost da ga unapredite sa funkcijama kako se posao bude širio. Prednost ovakvih programa je što se kasnije mogu unaprediti do velike verzije; tako ćete potrošiti manje novca nego pri kupovini potpuno novog programa, nećete morati da prebacujete sve svoje podatke u neki novi program – a i radićete sa komandama na koje su vaši zaposleni i vi već navikli.
Pogledajte i post o „velikim“ programima, njihovim cenama i onome što ovakvi programi nude.